Kỷ niệm 100 năm chế tạo máy bay ở Bulgaria


100 năm trước, Bộ chiến tranh Bulgaria trong thông báo của mình trên tờ nhật báo “Sofia” ngày 21/8/1915, tuyên bố rằng “chiếc máy bay của Assen Yordanov đã được đảm bảo. Không có sai sót nào. Sáng chế được công nhận. Ngày 10 tháng 8 năm 1915 được coi là khởi đầu của ngành chế tạo máy bay của Bulgaria”.

Chiếc máy bay đầu tiên của Bulgaria là tác phẩm của kỹ sư hàng không tài năng Asen Yordanov và được mang tên là “Yordannov 1”.  Sáng chế của Yordanov đã được Bộ Chiến tranh Bulgaria mua lại với giá 16 000 leva và được sử dụng cho các nhiệm vụ liên lạc và quan sát. Trên chiếc máy bay này đã huấn luyện rất nhiều phi công trẻ.

Vào thời điểm đó máy bay là rất tốt, mặc dù theo cách nhìn hiện đại các tính năng kỹ thuật của nó dễ gây buồn cười. Được phát triển với tốc độ tối đa 85 km/giờ, bay lên độ cao 500 mét trong suốt 8 phút, và có mức tiêu thụ nhiên liệu rất lớn 120 lít xăng/giờ và 30 lít dầu. Chiếc máy bay Bulgaria đầu tiên tồn tại cho đến khi Hiệp ước Neuilly áp đặt những hạn chế cho Bulgaria, còn số phận của máy bay thì không rõ.

Cha đẻ của ngành chế tạo máy bay Bulgaria – Assen Yordanov , di cư sang Mỹ và tiếp tục sự nghiệp thành công . Ông đã thiết kế chiếc máy bay đa mục đích đầu tiên trên thế giới ” Douglas DC – 3″ – một trong những máy bay thương mại thành công nhất trong 30 năm qua , tham gia vào việc tạo ra các huyền thoại chiến tranh thế giới II ” Boeing ” – “B – 17”, “siêu pháo đài bay B-29 ” và” P -Lighting 38 “.  Trong số các phát minh của ông là tạo ra các túi khí mà trong thời của ông được sử dụng cho máy bay và sau đó là một phần quan trọng của ngành công nghiệp ô tô.

Năm 1941 Assen Yordanov thành lập Hiệp hội “Công ty Hàng không Dzhordanov”, sau đó đổi tên thành “Jordanoff Corporation” gắn kèm với “Jordanoff Electronics”. Hoạt động của các công ty này gắn chặt với quốc phòng quân sự của Mỹ và là bí mật nghiêm ngặt.

Danh tiếng của ông đã tăng nhanh khi ông mở một trường hàng không. Trong thời gian ngắn nó đã trở thành trường học có uy tín nhất đào tạo các phi công hàng không dân dụng của Mỹ.

Để vinh danh lễ kỷ niệm vào những cuối tuần đã tổ chức nhiều hoạt động. Cuộc trình diễn trên không vòng quanh Bulgaria lần thứ ba, với sự tham gia tổng cộng trên 20 máy bay hạng nhẹ.

Снимка

Tại bảo tàng hàng không ở sân bay Plovdiv có một triển lãm đặc biệt về máy bay sản xuất tại Bulgaria, bảo tàng cũng nhận được món quà tặng là một bản sao của chiếc máy bay Bulgaria đầu tiên.

Một bản sao của máy bay Bulgaria đầu tiên , được thiết kế năm 1915 bởi Asen Yordanov được trưng bày tại bảo tàng Krumovo.
Tác giả của mô hình là nhà thiết kế Alexander Marinosyan, để thực hiện được nhờ sự giúp đỡ của những Bulgaria yêu nước tại Chicago, còn để hoàn thành phiên bản cuối cùng của máy bay phải dựa vào các nhà tài trợ mới.

bgnes.bg

Навършват се 100 години от началото на самолетостроенето в България

Преди 100 години Министерството на войната, тогава, в свое съобщение в ежедневния вестник “София” от 21 август 1915 г, обявява че „летателния апарат на Асен Йорданов е сигурен. Няма допуснати грешки. Признава се за изобретение, а Асен Йорданов – за изобретател. Датата 10 август 1915 г. да се счита за начало на българското самолетостроене”.

Първият български самолет е дело на талантливия български авиоконструктор Асен Йорданов. Изобретението на Йорданов е било закупено от Министерството на войната за 16 хиляди лева и е било използвано за свързочни и наблюдателни мисии. На него са се обучавали и много млади летци. Първият български самолет просъществува до въведените ограничения, които са ни наложени по силата на Ньойския мирен договор, а съдбата на машината след това не е известна.

За времето си самолетът е бил добър, макар от съвременна гледна точка техническите му характеристика да предизвикват лека усмивка. Развивал е максимална скорост 85 км. в час, вдигал се е на 500 метра височина за цели 8 минути, имал е и огромен разход на гориво: 120 литра бензин на час и 30 л. масло.

Бащата на българското самолетостроене – Асен Йорданов, емигрира в САЩ и там продължава успешната си кариера. Той конструира първия в света многоцелеви самолет “Дъглас ДС-3” – един от най-успешните граждански самолети през 30-те години, участва в създаването на легендарните през Втората световна война “Боинг” – “Б-17”, “Б-29 супер Фортрес” и “Лайтинг П-38”. Сред неговите изобретения са и създаването на автомобилната въздушна възглавница и прототипа на днешния телефонен секретар..

Малко по-късно българинът Йорданов става откривател и на въздушната възглавница, която по негово време е използвана за самолетите, а по-късно е важна част от автомобилостроенето.
През 1941 г. Асен Йорданов основава дружество “Джорданов Авиейшън Къмпани”, преименувано по-късно в “Джорданоф Корпорейшън”, придружено от “Джорданоф Електроникс”.
Дейността им е в тясна връзка с военната отбрана на САЩ и се намира в строга секретност.
Неговата популярност нараства, когато открива авиационно училище. За кратко време то се превръща в най-авторитетната школа, която подготвя пилоти за гражданската авиация на САЩ.

В чест на юбилея през уикенда се проведоха няколко инициативи. Третата въздушна обиколка на България, в която взеха участие общо 20 леки самолета. В музея на авиацията на летището в Пловдив имаше специална изложба на летателни апарати произведени в България, а също така музеят получи дарение – реплика на първия български самолет.

Реплика на първия български самолет, построен през 1915 година от Асен Йорданов, бе подарена на Авиомузея в Крумово.
Автор на модела е конструкторът Александър Мариносян, за реализацията помогнаха родолюбиви българи от Чикаго, а за довършването на окончателния вид на самолета ще се разчита на нови донори.
Източник: БГНЕС

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Free counters!

%d bloggers like this: