Bango Vasil – Tết năm mới của người Rom


Hôm nay là lễ năm mới của người Rom – một trong những ngày lễ lớn nhất và trang trọng nhất của tất cả các nhóm người Rom ở Bulgaria. Ngày lễ còn được gọi là Vasilitsa, Váiliovden hay Bango Vasili (Vasili què khập khiễng).

Việc tổ chức lễ hội Vasilitsa gắn liền với một số truyền thuyết của người Rom.

Trong một số truyền thuyết, Vasilitsa là thần bảo vệ cho người Rom. Ông khôi phục lại chiếc cầu mà người Rom hay qua lại đã bị quỷ dữ phá hoại.

Trong những truyền thuyết khác, Bango Vasili là một người chăn cừu chân thọt, người đã cứu đứa trẻ Rom bị hiến tế hoặc là giúp chỗ trú ẩn cho người chạy trốn khỏi những kẻ Digan khó chịu.

Theo một truyền thuyết khác, Thánh Vasil đã cứu dòng tộc Rom khỏi chết đuối trong biển bão . Vùng nước sâu suýt nuốt chửng những người Rom, nhưng vị thánh tóc trắng đã gửi đến cho họ một đàn ngỗng. Những người Rom leo lên lưng chúng và sang đến bờ bên kia một cách an toàn.

Kể từ đó, họ tôn vinh vị cứu tinh của mình vào ngày 14 và để vinh danh ông họ gọi là Lễ Vassilitsa .

Банго Васил – ромската Нова година

Днес се празнува Ромската Нова година – един най-големите и най-почитаните празници от всички ромски групи у нас. Празникът се нарича още Василица, Васильовден или Банго Василий (Kуцият Васил).

Празнуването на Василица е свързано с няколко ромски легенди.

В някои от тях Банго Василий е застъпник и защитник на ромите. Той възстановява моста, разрушен от дявола, по който преминават ромите.

В други легенди Банго Василий е куц овчар, който спасява давещо се ромско дете или пък приютява бягащ от неприятелите си циганин.

Според друга легенда св. Василий спасил циганския род от удавяне в бушуващото море. Дълбоките води щели да погълнат ромите, но беловласият светия им изпратил ято гъски. Ромите се покачили на тях и стигнали невредими до отсрещния бряг.

Оттогава те почитат своя спасител на 14 януари и в негова чест наричат празника Василица.

При всички ромски групи вечерята на 13 срещу 14 януари играе изключително важна роля и е изпълнена с богата символика. Тя доста близо повтаря християнския ритуал от Бъдни вечер.

Цялото семейство се събира вкъщи, майката готви гъска или петел с ориз или кисело зеле. Докато приготвя птицата, мълчи. Във всяка къща се точат баници, баклави, младите жени чистят къщата и лъскат съдовете, всичко трябва да блести от чистота.

Правят и сарми. Когато всичко е готово, слагат трапезата на пода в средата на стаята, и нареждат хляба и гозбите. Запалват свещи, по-младите целуват ръка на по-възрастните и искат прошка.

Стопанинът разчупва питката, в която има златна пара, пазена и предавана от баща на първородния син.

Посред нощ пристига Банго Василий, който е пътувал три дни и се е борил големи трудности по пътя. Затова е ранен, брадясал, уморен.

Той е обикновено едър, гласовит, сръчен и щедър. Има добра дума за всеки, пожелава късмет и здраве, щастие на възрастните, а на децата раздава подаръци.

Всички къщи, в които се празнува Банго Василий, остават заключени до полунощ на 13 януари, за да не избяга късметът.

Едва след настъпването на Новата година ромите започват да посрещат гости, като се надяват първият гостенин в дома им да е добър човек, за да им да носи късмет.

В полунощ настъпват Васильовден и Новата година. От този момент започва и сурвакането.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Free counters!

%d bloggers like this: