Những ga tàu điện ngầm mới ở Sofia


Ga tàu điện ngầm 20 ở Sofia

1326145523-03-station20-perspective-from-main-plaza-528x373

Kienviet.net – Là một nhà ga tàu điện ngầm hiện đại để kết nối trung tâm thành phố Sofia và sân bay, ở khu vực này cũng đang lên kế hoạch cho việc xây dựng các trung tâm thương mại lớn, thiết kế của nhà ga này gồm 20 trạm đảm bảo đường đi thuận tiện nhất và hài hòa với kiến trúc cảnh quan.

Thông tin dự án

Kiến trúc sư: Peter Ruge Architekten
Địa điểm: Sofia, Bulgaria
Nhóm: Peter Ruge, Kayoko Uchiyama, Matthias Matschewski, Alison McNicol, Hyesook Ahn, Duan Fu
Chủ đầu tư: Sofia Capital Muncipality, Cuộc thi Kiến trúc và Phát triển không gian đô thị dịch vụ
Tổng diện tích khu đất: 12, 390 mét vuông
Tổng diện tích sàn: 2.430 mét vuông

Lối vào chính của nhà ga 20 nhìn lên là một quảng trường rộng lớn, cung cấp một không gian công cộng cho lưu thông giữa các dịch vụ  của nhà ga và cơ sở hạ tầng như dịch vụ xe buýt hiện có. Nhìn từ trên cao thì nhà ga giống như những cơn sóng biển, mang lại sự hiện đại cũng như nét thẩm mỹ của công trình.

Với số lượng hành khách đi lại lên tới 120.000 người/1 ngày theo dự kiến, các trạm và phòng chờ đã được mở rộng để cung cấp đủ nhu cầu đi lại của mọi người và cũng cung cấp các dịch vụ một cách hiệu quả nhất. Thiết kế nhà ga với sự rộng rãi, khoa học, nên phần nào cũng giảm được  việc tắc nghẽn giao thông, thông qua hệ thống kiểm soát lượng khách.

Nhà ga được lắp đặt các hệ thống an ninh hiện đại, cũng như được thiết kế để thu hút ánh sáng của tự nhiên. Khu vực phòng chờ tiếp tục được mở rộng tạo thành một khu mua sắm phục vụ cho mọi người khi có nhu cầu.

Nguyễn Văn Đức – Kienviet.net ( Theo Archdaily )

Тълпи превзеха новото метро

Hовооткритата линия на метрото

Тълпи превзеха новото метро

Тълпи от столичани и гости на столицата превзеха новооткритата линия на метрото. Метростанция “Сердика”, където се срещат новата и старата линия на метрото, е изключително оживена, предаде агенция “Фокус”.

Тълпи превзеха новото метро

“24 часа” показва за първи път всички 11 нови станции на подземните влакчета

Само 20 минути ще трябват на столичани да прекосят София от Надежда до Младост, и то с прекачване от едната на другата линия. Това ще стане с пускането на втория лъч на метрото от Надежда до бул. “Джеймс Баучер”.

Самото пътуване ще отнема 18 минути, а около 120 секунди – прекачването, обясни пред “24 часа” шефът на “Метрополитен” ЕАД Стоян Братоев.

Прехвърлянето от едната на другата линия ще става на станциите “Сердика”, където се разминават двата лъча. Там втората линия минава под първата, а двете едноименни станции са свързани с пешеходен тунел, дълъг 60 м.

Пътуването от Надежда до центъра ще трае само 9 мин, а за 15 ще се стига до последната станция “Джеймс Баучер”.

Четири лъва“ пазят” станцията при Лъвов мост, а перонът се осветява от ретрофенери.

Две тераси – от южната и северната страна, гледащи към перона, има на новата станция “Сердика II”. Акцент в архитектурното й оформление е древната история на столицата ни. Затова на перона в 12 стъклени витрини ще бъдат изложени находки, открити при разкопките до ЦУМ.

Стилизиран керамичен релеф на НДК има на стената на едноименната станция.

Във витрините ще има останки от капители и фрагмент от една от античните мозайки, намерени на метри от подземната гара. Там ще е и един от двата герба на София от стъкло, подарени от турските изпълнители на част от линията.

“Ломско шосе”

Станциите “Джеймс Баучер” “Сердика II” са най-дълбоките. Те са на 24 м под земята. Най-плитко пък, на 7-8 м, са станциите по бул. “Ломско шосе”. На толкова, но над земята се издига спирката “Ломско шосе”. Тя е и единствената надземна станция по втората линия.

“Бели Дунав”

Най-луксозно изпълнената станция безспорно е при Лъвов мост, видя екип на “24 часа”. Тя попада в европейския топ 3 по обем. Пътниците ще минават през панорамна тераса, от която се открива гледка към перона. Парапетите са от ковано желязо, а по самия перон има 18 улични ретро фенера. Целта е визията на станцията да напомня за миналото. Там ще е другият стъклен герб на столицата.

“Европейски съюз”

Четири лъва пък “пазят” перона в двата края на стените. Фигурите са направени по снимка на оригиналните статуи от Лъвов мост и са изработени от млян камък и смола. Тук пътниците също ще минават през пешеходен тунел.

“Джеймс Баучер”

Стилизиран релеф на НДК от изпечена керамика ще посреща софиянци при едноименната станция. Влак от керамика пък е изобразен по стените на перона при Централна гара, а фрагменти от “Тих бял Дунав” на Иван Вазов са изписани в станцията “Бели Дунав”.

“Централна гара”

Всеки, който иска да стигне до музея “Земята и хората” пък ще трябва да слезе на станция “Европейски съюз”. Името предизвика остри спорове в СОС, но остана, след като се оказа, че е обещано лично пред шефа на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу. Точно той ще пререже и лентата на втория лъч след месец.

За първи път у нас по топдаун метод пък е строена спирката “Джеймс Баучер”. Решението е взето, за да не се налага спиране изцяло на движението по бул. “Черни връх”, докато тече изграждането на метрото.

“Хан Кубрат”

Затова покривната плоча е направена на две части – първо западната половина, за да се затвори само едното платно на булеварда, а след това останалата половина. В канали, които са през няколко метра, със специални крикове е положена и напрегната армировка. Там е и един от трите подземни паркинги. Тъй като метрото минава под нивото на подземните води, всяка спирка си има своя помпена станция.

“Мария Луиза”

Най-бързо ще се взема разстоянието между станциите “Лъвов мост” и “Централна гара” и между “Лъвов мост” и “Сердика”, които са на 780 м една от друга. Най-раздалечени, на 1150 м, са “Сердика” и “НДК”.

“Надежда”

С втория лъч метрото ще е дълго 31 км и ще има общо 27 станции, между които влакчетата ще се движат с 80 км в час. От есента с метрото ще се возят по 380 000 души дневно. Трафикът на земята пък трябва да намалее с 25%, което значи над 35 000 коли по-малко по улиците.

24 chasa.bg

3 Comments (+add yours?)

  1. Bui Thai Hung
    Aug 01, 2012 @ 18:13:02

    Tuyệt ! Từ 1975 tôi đã quan tâm đến hệ thống METRO của Sofia : quy hoạch dự kiến , những xây dựng ban đầu… Cách đây mươi năm , trong lần gặp gỡ giữa vợ chồng vị Đại sứ Bulgari với cựu sv VN tai Bul ở Nhà Hữu Nghị tp HCM , tôi cũng đã nêu câu hỏi về hệ thống METRO này . Được biết giá cả lúc đó cho hành khách còn cao , ko biết bây giờ thế nào ? Bao giờ tôi mới được đi thử ht M của Sofia đây ? Tôi có thói quen là khi đến tp nào có ht M cũng có gắng đi thử xem sao , tôi ưng hơn cả đối với ht M các tp của Nhật – rẻ, tiện lợi nhiều điều , có khác so với ht M ở HK, ĐL, Spore, Nga, Úc, TQ… Thường thì ht M xây dựng sau càng hiện đại , nhưng các nhà ga đều ko thể sánh với vẻ đẹp cổ kính của của các nhà ga ht M ở Matxcva-Nga . Biết đến bao giờ mới được đi ht M của VN đây ?! Năm 1979 , khi lần đầu tiên vào SG để chạy tàu biển tuyến SG-HK-Nhật , tôi đã ước mong rồi ! Bây giờ chạy ” xe ôm ” , những lúc kẹt đường , vẫn hy vọng vào tương lai gần…

    Reply

    • Quản trị mạng Đoàn 71
      Aug 02, 2012 @ 20:28:33

      Giá vé giao thông công cộng ở Bun đồng loạt như nhau – xe buýt, tàu điện bánh sắt, bánh hơi, tàu điện ngầm – 1 lev (tỷ giá 1 USD ~ 1,58 lê-va)

      Reply

  2. bicon123
    Aug 01, 2012 @ 08:14:31

    Красиво и модерно!

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Free counters!

%d bloggers like this: