Ngày Kính 40 Thánh tử đạo thành Sebaste


Ngày 10 tháng 3: Kính 40 Thánh tử đạo thành Sebaste

Dưới thời Hoàng đế Licinius cai trị Ðế quốc La mã, trong một đội quân viễn chinh trấn đóng tại Sebaste, ngày nay thuộc phần đất của Thổ nhỉ kỳ, có 40 binh lính đã từ chối tế lễ thần linh của La mã. Các ngài đã tuyên xưng mình là người Kitô hữu và cương quyết không thi hành luật của Hoàng đế.

Quan Tổng trấn ra lệnh đem tất cả 40 người trói lại trần truồng bỏ xuống hồ nước đá đông lạnh. Trên bờ hồ có đốt những lò nước nóng nếu ai chối đạo thì đưọc tha và được sưởi ấm. Các ngài cương quyết không chối đạo; cương quyết một dạ trung thành với Chúa Giêsu Kitô dù thân hình bị tê cóng chết dần mòn; miệng các ngài vẫn luôn cầu nguyện ca ngợi Thiên Chúa cho đến hơi thở cuối cùng.

Các ngài đã nói với lính gác: “Các ngươi có thể hành hạ và giết chết thân xác chúng tôi nhưng các ngươi không thể giết chết linh hồn bất tử của chúng tôi được, chúng tôi không bao giờ từ chối Chúa của chúng tôi.” Các ngài đã cùng nhau cầu nguyện; “Lạy Chúa xin nâng đỡ chúng con, đừng để một ai trong trong chúng con đánh mất mũ triều thiên mà Chúa đã dành cho chúng con, chúng con tất cả là 40 anh em, xin Chúa dẫn đưa tất cả chúng con đến chiến thắng vinh quang.”

Lời cầu nguyện các ngài thật tha thiết, tuy vậy cũng có một người đồng đội đã trốn bỏ hàng ngũ chạy lên bờ ngâm mình vào nước nóng nhưng anh ta cũng đã chết ngay tại chỗ.

Trong lúc đó có một binh lính ngoại đạo đang canh gác nhìn thấy gương anh hùng của đồng đội và nhận được ân sủng đặt biệt đã nhảy xuống hồ đông lạnh thay thế người lính trốn bỏ hàng ngũ của những người anh hùng.

Ðến sáng hôm sau, lính gác đến dùng thanh sắt đánh gảy xương ống chân của tội nhân theo như tục lệ của người La mã dù họ đã chết. Tất cả đều chết chỉ một người còn thở hoi hóp đó là người lính ngoại đạo nhảy xuống hồ vào phút chót, được mẹ của mình chạy lại ẵm lần cuối cùng và ngài đã thều thào với mẹ: “Mẹ hãy mừng cho con, mũ triều thiên đang chờ đợi con.”

Св. четиридесет севастийскк мъченици. Стенопис от XII в. в църквата "Панагия Форветиса" в Осина, Кипър. Снимка: Игорь Самoлыг, nsad.ru

На 9 март честваме Св 40 Мъченици

Именници: Младен, Младенka.

Празничната трапеза: Освен обредните хлябове, всяка стопанка сготвя и 40 червени чушки, които пълни с ориз или булгур и всеки гледа в този ден 40 неща да хапне – да е берекетлия годината.

В народния календар Празникът е известен още с имената Свето четирси, Сто четиресе, Младенци.

С този ден е свързано народното вярване, че слънцето се обръща към лято и времето се затопля. Тогава излизат всички буболечки, змии, гущери от дупките си. Особено място сред обичаите на празника заема обредното гонене на змии и гущери. Предпазващо значение имат всички действия в този обред: стопаните палят огън, прескачат го, удрят по железни предмети и наричат: “Бягайте, зъми и гущери, на 40 разкрача”. В някои краища на България е разпространен обичаят оратници (огруглици) – това са факли от слама, които всеки стопанин завърта около главата си и по този начин пропъжда болести и несполуки. Много популярен е и обичаят хвърляне на стрели. Всеки ерген изстрелва с простичък, направен от самия него, лък запалена стрела в двора на момата, която си е харесал. Обикновено това продължава до късна доба.

В Западна България и в Плевенско се приготвят по 40 обредни хляба-младенци, които се раздават за предпазване от шарка. На други места раздават 40 на брой питки или кравайчета за здраве. В западните части на страната денят се тачи и за здраве на воловете. Има поверие, че волът е опасан с 40 пояса, в които е неговата сила. На този ден той ги сваля и затова не бива да се впряга. На празника достигналите брачна възраст момичета излизат извън село преди да изгрее слънцето.

В Северозападна България те палят огън и в обредно мълчание посрещат настъпването на деня. По посоката на първия пропял петел гадаят къде ще бъдат най-добрите посеви през годината.

В Хасковско момите, които ще лазаруват, с песни обикалят полето, след което отиват при воденицата. Стопанката ги посреща с пита със сребърна пара в нея. Тя разчупва питата и на която мома се падне парата, тя ще бъде водачка на лазарките. Обичаят завършва с хоро на реката, където идват и ергените.

В Любимец имат обичай, чрез който символично се посреща пролетта. Годениците правят обредна обиколка около селището, около дърво, камък и вода. Върху шейна е поставена кукла, облечена като булка. Обикаляйки, всеки се стреми да докосне куклата.

Православната църква определя този ден като празник на четиридесетте войника от арменския полк в гр. Севастия, които след жестоки мъчения загиват за своята вяра по време на преследванията на християните от имп. Лициний ( IV в.). Според старата християнска житиейна митология, светите 40 мъченици са били римски войници, които тайно изповядвали християнството. Техният полк е бил разположен в малоазиатския град Севастия. След като биват разкрити са подложени на жестоки мъчения. Загиват 40 войни. Това става през 320г.от н.е. Няколко години преди официалното признаване на християнството и края на гоненията на ранните християни. Православната църква по-късно ги канонизира. В българските религиозни вярвания – представата за 40-те светци войни се трансформира в младенци. Така сред старите българи празника е известен като младенци.

Празникът на Светите 40 мъченици от Севастия е навлязъл дълбоко в бита на българите. Той е бил особено почитан през Средновековието. За това говорят множеството домашни и чужди извори. Най-известния от тях е Търновската колона на цар Иван Асен ІІ ( 1218-1241г. ). В нея е отбелязана паметната победа на българския владетел при Клокотница. Там на 9.ІІІ. 1230г. българският цар нанесъл голямо военно поражение на Епирския деспот Теодор Комнин.

Иван Асеновата колона е открита в царската църквата „ Св. 40 мъченици ” в старата българска столица Търново. В “Св. 40 мъченици” цар Иван Асен II поставя и други две знакови колони. Едната също е победна. Върху нея е името на един от превзетите от хан Крум византийски градове крепостта Родосто на Мраморно море. Издигната е в столицата Плиска и вероятно е част от портик с други подобни колони, ознаменуващи ханските победи. Другата колона е със строителен надпис на Крумовия син хан Омуртаг. Тя разказва за градежа на нов хански дворец на Дунава и завършва с известния философски текст:

“Човек дори и добре да живее ­ умира. И друг се ражда. И нека роденият по-късно, като види тези писмена, да си спомни за онзи, който ги е направил.”

Чрез тези две колони Иван Асен II недвусмислено е искал да покаже, че има безспорна приемственост между Първата българска държава и държавата, възстановена от неговия баща цар Асен I и чичовците му ­ цар Петър II и цар Калоян.

С тази църква е свързана една от старите легенди. Тя гласи, че в нощта на 8 срещу 9.ІІІ. се появяват духовете на владетелите и владетелките на Второто българско царство, които са погребани там. Дори това да не е вярно, тя е една от многото легенди, които са крепили българите през вековете на турското робство.

Царква Св 40 мъченици ТърновоЦърквата “Св. 40 мъченици” е свидетел на паметни исторически събития и в по-новата история на България. В храма са отслужвани тържествена литургия и молебен по случай откриването на Учредителното събрание (10 февруари 1879г.), избирането на Александър Батенберг за български княз (27 юли 1879г.), избирането на Фердинанд за български княз (2 август 1897г.).

В тази знаменита църква (гарнизонна след Освобождението на България до преминаването й през 1913г. в стопанисване от Народния археологически музей в София) е обявена и независимостта на България, на 22 септември 1908г. Княз Фердинанд приема титлата “цар на българите”, титла, която са имали средновековните български владетели и е свързана с идеята за обединение на всички българи от Балканския полуостров.

Седем века след цар Иван Асен II, провъзгласяването на Независимостта в някогашната царска църква подчертава приемствеността между Третата българска държава и двете средновековни български държави.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Free counters!

%d bloggers like this: