Ngày Thánh Trifon – lễ hội truyền thống của nghề trồng nho và rượu vang


Tháng Hai – tháng của Tình yêu và Rượu.

Lịch dân gian cổ điển của Bulgaria quy định ngày lễ mùa xuân đầu tiên Trifon Zarezan là ngày của những người trồng nho, người nấu rượu và người uống rượu – ngày kế thừa và nối tiếp những ngày lễ dành riêng cho Dionysus – vị thần Thracia của niềm vui và rượu vang.

image

Theo một số nhà nghiên cứu văn hóa Thracian, Dionysus là người sáng lập ra thế giới và kiểm soát sự  phồn thực hàng đầu, vì thế biểu tượng của ông – rượu vang cũng rất ấm áp và ẩm ướt. Ngày lễ được gọi là “stumpnose – mất mũi” và một truyền thuyết dân gian nói rằng Đức Mẹ Maria nguyền rủa Thánh Trifon cắt mũi của mình,  vì đã dám cười nhạo Bà. Chiếc mũi ngày xưa là biểu tượng của nam tính …

Vào ngày này thời xưa từ khi trời còn tối các bà nội trợ đã nướng bánh mì cho ngày lễ thánh “trifonski”, luộc gà đen. Đặt bánh mì và các món ăn vào một chiếc túi mới sặc sỡ và đưa cho ông chủ vườn cùng một hũ rượu vang. Tại vườn nho người chủ vườn hướng về mặt trời mọc và làm dấu thánh giá ba lần. Sau đó cắt ba nhánh cây đầu tiên và tưới lên đó rượu vang đỏ, nước thánh và rắc tro để dành từ đêm Giáng Sinh. Đan những nhánh cây này thành vòng tròn nhỏ, cuộn xoắn với sợi chỉ đỏ, đội lên đầu và cầu nguyện. Sau đó bắt đầu cắt tỉa cây nho.

Sau khi tất cả họ ăn uống xong, tại đó, giữa những luống nho, người chủ vườn nào làm được nhiều rượu vang nhất trong năm, sẽ trở thành vua, được chúc phúc và ban phước bởi vua cũ. Sau đó họ vừa ca hát và vui chơi, vừa rước vua lên kiệu không có ván (ở nhiều nơi họ rước trên tay hai người đàn ông), và tất cả đi về nhà của vua, nơi các lễ hội tiếp tục cho tới khuya.

Ngày hôm nay kỷ niệm những người mang tên Trifon, Lozan và Grozdan  và “Trifon” còn có nghĩa là ” yêu thích sự vui vẻ và hài lòng”.

photo of 'Трифон Зарезан е! (по старому)'

Thực tế, một số người có thể tự hỏi tại sao chúng ta lại tiến hành lễ Trifon ngày hôm nay, rồi lại kỷ niệm một lần nữa vào ngày 14 tháng Hai. Câu trả lời nằm ở Giáo Hội Chính Thống Bulgari. Năm 1968, đưa ra lịch Grigorian và các ngày lễ lễ tôn giáo thay đổi. Ngày lễ Thánh tử vì đạo Trifon bắt đầu được tổ chức vào ngày 01 tháng Hai, còn ngày của những người trồng nho thì vào ngày 14 tháng Hai.

Днес празнуваме Трифон Зарезан (по нов стил)

Началото на февруари – месецът на виното и любовта – беше отбелязано подобаващо от винарите и лозарите.

На 1 февруари – Трифоновден (14 февруари по стар стил) се дава старт на тридневните празници, наречени “трифунци”.

На 2-ри честваме Сретение Господне (Зимна Богородица), а на 3-ти – Свети Симеон.

Класическият фолклорен календар на българите определя за първи пролетен празник Трифон Зарезан — ден на лозарите, градинарите и кръчмарите – приемник и продължител на дните, посветени на тракийския бог на веселието и виното Дионисий. Според някои изследователи на тракийската култура Дионис е създател на света и топ управлява раждането, затова неговият символ – виното, е също влажно и топло. Празника наричат още „безносия” и в една народна легенда се казва, че Св. Богородица проклела Трифон да си отреже носа, защото й се присмял. А носът отколе е символ на мъжественост…

Празникът е наречен от народа Зарезан, защото се празнува в началото на пролетния сезон, когато започва резитбата на лозята.

На този ден в миналото още по тъмно всяка стопанка прави обреден „трифонски” хляб, коли черна кокошка и я сварява. Поставя хляба и гозбата в нова шарена торба и я дава на лозаря заедно с бъклица вино. На лозето всеки стопанин се обръща към слънчевия изгрев и се прекръства три пъти. После отрязва първите три пръчки и полива мястото с червено вино, светена вода и пепел, които пази от Бъдни вечер. От тези пръчки свива венец, усуква го с червен конец, поставя го върху калпака си на главата. След това започва зарязването на лозите.

После всички хапват – там, сред лозниците, а стопанинът, налял най-много вино през годината, става цар, миросан и благословен от стария цар. След туй с песни и игри, возейки царя на каруца без канати (а на много места и върху ръцете на двама мъже), та „с нозе земята да не стига” като божи пратеник, всички тръгват към дома на царя, където веселието продължава до късни нощи.

Празнуват и именниците (Трифон, Лозан и Гроздан), а „Трифон” Значи още и „обичащ веселието и удоволствията”.

Всъщност някои от вас може би с право ще се зачудят, защо празнуваме Трифон Зарезан днес, но го празнуваме отново и на 14 февруари. Отговорът се крие в Българската православна църква. През 1968 г. , се въвежда Григорианския календар и датите на църковните празници се изместват. Свети мъченик Трифон започва да се отбелязва на 1 февруари, а денят на лозаря на 14 февруари.

Трифон Зарезан е! (по старому)

Днес е Трифон Зарезан, празник на лозарите и винопроизводителите. Свети Трифон се счита за пазач на лозята и празникът е в негова чест. Празнуват не само лозарите, но и градинарите и кръчмарите.

Рано сутринта стопанката замесва хляб – пресен или квасник. Освен това сготвя и кокошка, която по традиция се пълни с ориз или булгур. Кокошката се вари цяла, а след това се припича на саджак. В нова вълнена торба се слага питата, кокошката и бъклица с вино. С такива торби на рамо мъжете отиват на лозето. Там се прекръстват, вземат косерите и от три главини всеки отрязва по три пръчки.

След това отново се прекръстват и поливат с донесеното вино лозите. Този ритуал се нарича “зарязване”. След това всички се събират и избират “царя на лозята”. Едва тогава започва общо угощение.

“Царят” е окичен с венец от лозови пръчки, който носи на главата си и с друг венец, който слага през раменете си. Той сяда на колесар. Лозарите теглят колесаря и под звуците на гайди, гъдулки и тъпан се отправят към селото или града. Там спират пред всяка къща.

Домакинята на дома изнася вино в бял котел, дава най-напред на царя да пие, след което черпи и хората от свитата му. Останалото вино в котела се плисва върху царя и се изрича благословията: “Хайде, нека е берекет! Да прелива през праговете!” Царят отговаря на благословията “Амин”.

След като стигне до своя дом, царят се преоблича с нови дрехи и окичен с венците на главата и през раменете си, той сяда на дълга трапеза да посрещне хора от цялото село. Затова за цар на този празник се избира заможен човек. Следващите два дни, наречени във фолклора “трифунци”, се почитат за предпазване от вълци.

Тогава жените не режат с ножици, за да не се разтваря устата на вълка, не плетат, не предат и не шият. Приготвят обреден хляб и след като раздадат от него на съседите, слагат залъци от хляба в кърмата на животните – за предпазване и на добитъка и на хората от вълците.

Трифон Зарезан

През месец февруари започва годишният цикъл на обработка на лозите в Южна Европа. На 14 февруари лозарите от България, Гърция и Сърбия се отправят с мезета и бъклици вино към лозя и градини, за да се помолят за плодородие след дългата зима.

Тъй като църковният календар във всичко е ръководел празника и делника на православните народи, гърците измолвали плодородие с молитвата “Трифоне, плодородниче, ела в лозето ми и в нивата ми, да ядем и да пием”*, а българите се молели с думите “Дай Боже, свети Трифон да помага, да се роди много…”.

Българите правели символично първата пролетна резитба на лозите на 14 февруари – денят, в който по стар стил бил възспоменаван св. мъченик Трифон. Този ден те нарекли “Трифон Зарезан”.

На утринната служба в чест на светия мъченик богомолците се молели в храма за Господното лозе – Църквата, и измолвали Божията благодат да осени всеки Неин член. След богослужбата някои от тях канели свещениците да осветят молитвено бъдещата реколта и да направят първата символична резитба. В някои населени места това ставало и с литийни шествия с образа на свети Трифон, възприеман вече от лозарите като техен (и на реколтата им) небесен покровител и гонител на вредителите.

След благословиите, поливането с вино, ритуалните игри, песните и хората, всички сядали на обща трапеза върху пешкири на земята. Някои попрекалявали с виното, забравяли молитвите за плодородие и запявали песни за “пияния Трифон”.
.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Free counters!

%d bloggers like this: